Základní škola Kairos
-
Pomáháme nalézt u dětí jejich přirozenou tvorbu, připravujeme děti na život, tak aby nacházely svá vlastní řešení.
-
Transformujeme vzdělávací systém.
-
Jsme prostředníky pro generaci dětí, které nebudou upřednostňovat své zájmy před zájmy celku, protože budou samy sebou, na svém správném místě v životě a společnosti.
-
To, co žijeme dnes a jak vychováme své děti, budeme žít za 30 let.

Principy školy
-
Věříme, že člověk je ve své podstatě dobrý a je jeho přirozeností se učit a poznávat svět kolem sebe.
-
Respektujeme každé dítě a tímto učíme zároveň respektu k ostatním lidem, zvířatům, věcem a přírodě.
-
Ctíme tři pilíře: vnitřní motivaci, vědomou komunikaci, pohyb a umění.
-
Vedeme děti k poznání vlastního talentu a jeho rozvíjení.
-
Učíme děti umění spolupráce a empatii.
-
Rozhodujeme se formou konsenzu všech a společně s dětmi vytváříme systém spravedlnosti, který není založen na odměnách a trestech, ale na vzájemném porozumění.
-
Vybíráme učitele, kteří jsou ochotní se stále zdokonalovat v profesní oblasti a rozvíjet své morální kvality. Být vzorem dětem
a aktivně řešit své vnitřní i vnější konflikty. -
Učíme děti vyjádřit se, vysvětlit své myšlenky a domluvit se.
-
V naší škole je důležitý pohyb jako způsob zábavy, ale i jako prostředek k poznání lidského těla a jeho možností.
-
Klademe důraz na komunikační dovednosti a cizí jazyky.
-
Vytváříme harmonické a zároveň podnětné prostředí, používáme propracované a lety praxe ověřené pomůcky.
-
Upřednostňujeme zážitkový přístup k učení, aby si děti na učení doslova sáhly, čichly a ochutnaly ho.
-
Považujeme za smysluplné úzce spolupracovat s rodiči a pořádat společné mimoškolní aktivity pro celé rodiny.

Výuka
Máme věkově smíšené skupiny, které jsou v počtu 4 - 18 žáků. Proč je důležitá skupina dětí různého věku?
Přizpůsobujeme se tempu, schopnosti se soustředit, únavě a také nadšení, zájmu, elánu a chuti do práce.
Naše výuka začíná v 8:30, vyučujeme ve 4 blocích. Tři jsou dopoledne a jeden po obědě.
Dbáme na zdravou stravu a čerstvé suroviny. Podporujeme lokální a osvědčené dodavatele. Děti se podílí na přípravě pokrmů.
Děti neznámkujeme.
Učíme se příběhem a prožitkem. Snažíme se, aby výuka probíhala mezioborově - například v rámci tématu „lidské tělo“ se učíme číst (čeština), počítat, měřit, porovnávat (matematika), učíme se o částech těla a orgánech (přírodověda), kreslíme lidské tělo (výtvarná výchova), používáme ho ke zpěvu (hudební výchova), cvičíme (tělocvik) a poté to samé v angličtině.
Součástí výuky jsou aktivity v přírodě a projektové vyučování na základě bohatství naší lokality.
Zdroje naší inspirace jsou: projektová výuka, intuitivní pedagogika, Montessori, matematika Hejného, Matýskova matematika a Sfumato - splývavé čtení.
Jsme zapojení do projektů SEE Learning, Les ve škole, Skutečně zdravá škola a Ovoce a zelenina do škol.
1) Vědomá komunikace (Základní pilíř)
Uvědomuji si, co činím, vím za jakým účelem, z jakého důvodu a jaké to bude mít důsledky.
Komunikace ve smyslu jakéhokoliv jednání (řeč, pohyb, čin.)
V PRAXI to znamená: zastavit dění a zvědomit / zreflektovat jej. K tomu nám pomáhají semináře Nenásilné komunikace, "Prostor příměří", "Kmenové schůzky", supervize, intervize, kruhy. Učíme se všichni navzájem od sebe v běžném životě.
2) Vnitřní motivace
Dělám to, co opravdu chci, vědomě (tento pilíř je podmíněn prvním pilířem). Díky tomu pracujeme ve "FLOW".
V PRAXI to znamená pro DĚTI:
-
rozhodování sám o sobě (zda chci domácí úkoly, kdy a co jím, jak se oblékám, zda využiji nabídek školy,…),
-
volba rozvrhu, kmenového učitele,
-
spolurozhodování na sněmu,
-
vzájemné dohody,
-
dobrovolné výlety,
-
zapojení do projektů,
-
přítomnost na škole v přírodě a lyžáku.
Intuitivně vyhodnocujeme, proč dítě něco odmítá a jakou míru podpory mu nabídneme. Zvážíme zda plně vyhovět jeho NE nebo dále zjišťovat, co je pod povrchem. Záměrně nehodnotíme (neznámkujeme, neškatulkujeme, nesoudíme). Přijímáme děti takové jaké jsou.
Empatie a respekt neslouží k dosahování nějakých cílů, pouze je chceme žít.
Dětem cestu neumetáme, ale neházíme jim klacky pod nohy.
V PRAXI to znamená pro DOSPĚLÉ:
-
svobodná nabídka a přijetí úvazku, lekcí,
-
projektové řízení,
-
děláme věci, které nám jdou snadno, jsme v nich úspěšní a zároveň nám dávají energii – využití silných stránek,
-
tým může rozhodovat o široké škále záležitostí.
Když děláme práci, která nás baví a naplňuje, poté je náš život luxusní sám o sobě a není třeba ho kompenzovat penězi potřebnými nad zajištění bazálních potřeb.
Směřujeme ke sdílenému rozpočtu a pokoušíme se postupně implementovat "Gift economy."
To, co opravdu člověk chce, není nikdy destruktivní.
Esence Kairos: Z hloubi naší lidské duše, která nás odlišuje od zvířete vycházejí empatie, soucit, ohleduplnost, touha být k užitku ostatním. To vše nad instinkty.
3) Volný pohyb a umění
Stejně důležité jako všechny ostatní akademické dovednosti a znalosti (jako gramatika a matematika).
Prostředek jak vyjádřit své emoce a kompenzovat nepohodu.
V PRAXI to znamená pro DĚTI:
-
volný pohyb po škole a zahradě,
-
možnost kdykoliv opustit lekci nebo domluvit si jiný způsob, místo a čas pro učení
-
časté výlety a exkurze,
-
širší prostor pro nabídku uměleckých a pohybových lekcí,
-
velká možnost pohybu během lekce.
V PRAXI to znamená pro DOSPĚLÉ:
-
vlastní volba vyučovacího procesu (metod, obsahu, cíle),
-
libovolné dobrovolné organizování výletů a exkurzí,
-
velká míra samostatnosti,
-
prostor pro sebevyjádření a jakoukoliv kreativitu.
Vyjma volnosti ve výběru výchovných prostředků, výběr směřujeme k definované vizi.
3 pilíře školy


Dokumenty ke stažení
Školní řád zde.
Výroční zpráva za školní rok 2019/2020.
Minimální preventivní program zde.
Školní poradenské pracoviště ZŠ Kairos zde.
Strategie naplňování rovných příležitostí či inkluze zde.
Inspekční zpráva zde.
Školní vzdělávací program Základní školy Kairos:
-
On-line prohlížení: http://bit.ly/2jFb6NO
Školní vzdělávací program pro družinu
-
On-line prohlížení: http://bit.ly/2jj2zyd
Časová dotace předmětů:
Proč je důležitá skupina dětí různého věku
-
Hra je méně soutěživá, kreativnější, více napomáhá k procvičování nových dovedností.
-
Talentované dítě rozvíjí svůj talent se staršími a naopak dítě, které je oproti vrstevníkům pozadu, může dovednost rozvíjet
-
s mladšími, aniž by se cítilo špatně, že jediné "zaostává".
-
Starší děti jsou vynikajícími vzory, pomocníky a učiteli (nepomáhají příliš a nejsou příliš napřed).
-
Mladší děti chtějí dělat to, co dělají starší děti.
-
Starší děti jsou inspirovány mladšími.
-
Starší děti si rozšiřují své vědomosti prostřednictvím vysvětlování mladším dětem.
-
Starší děti si prostřednictvím pomáhání mladším vyvinou soucit a pečovatelské schopnosti.
-
Příklad z běžného stavu současných škol: 30 stejně starých dětí ve třídě je velmi nepřirozený stav, který je nezdravě konkurenční
-
a v životě se do takového kolektivu děti stejně už pravděpodobně nedostanou.
Restorativní spravedlnost
Rozhodujeme se formou konsenzu všech a společně s dětmi vytváříme systém spravedlnosti, který není založen na odměnách
a trestech, ale na vzájemném porozumění.
Cílem je vytvoření bezpečí a zvýšení důvěry, poskytnutí podpory všem zúčastněných. Díky tomu dochází k vzájemnému porozumění
a příměří. Pak je otázkou kreativity najít strategie, které vyhovují všem.
Jde o alternativu k trestnímu právu, která je experimentálně využívána ve světě, u nás jako "Kruhy obnovy". Vychází z toho, že trestní čin, je provinění proti mezilidským vztahům a cílem je obnova těchto vztahů.
Systém vytváří celá skupina včetně dětí, při řešení konfliktů se využívá mediátor a empatie oběma stranám
Informace a zdroje:
http://www.viaiuris.cz/index.php?p=msg&id=223http://www.ok.cz/iksp/docs/296.pdf

Partneři školy
Úzce spolupracujeme s těmito partnery:
-
Česko-Anglická Montessori mateřská školka Zvoneček, Karlík
-
Mateřská a základní škola Hlásek, Hlásná Třebaň
-
Souznění a Štěpánka Čížková
-
Arteradky a Radka Charapovová
-
Dobřichovický domek, Středisko volného času
-
Děkujeme za péči o školní zahradu. Vřele doporučujeme Vojtu Flasara a BOTANI
-
Ivana Horáková a Nenásilná komunikace
-
Projekt: KVALITA VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ V ZŠ KAIROS je spolufinancován Evropskou unií.
Projekt je zaměřen na: personální podporu a osobnostně profesní rozvoj pedagogů, společné vzdělávání žáků a účastníků, podporu extrakurikulárních / rozvojových aktivit, aktivity rozvíjející ICT, spolupráci s rodiči žáků, spolupráci s veřejností.
Evropská unie - Evropské strukturální a investiční fondy + Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy
Na naší škole je realizován projekt "Zlepšování kvality vzdělávání v ZŠ Kairos" od září 2017 do června 2019, který je finančně podpořen Evropskou unií a MŠMT. Projekt je zaměřen na nové metody ve výuce, vzájemnou spolupráci pedagogů, sdílení zkušeností pedagogů z různých škol, tandemovou výuku, CLIL ve výuce, čtenářský klub a klub zábavné logiky a deskových her.



Statutární orgány a právní forma
Právní status: Základní škola Kairos, z. ú., IČ: 044 35 117
Bankovní účet: 2672900/5500
Škola je zapsána do rejstříku škol a školských zařízení MŠMT.
Adresa školy: Základní škola Kairos, z. ú., Lomená 158, 252 29 Dobřichovice.
Fakturační údaje: Základní škola Kairos, z. ú., K Vatinám 266, 267 29 Zadní Třebaň, IČ: 044 35 117.
Datová schránka: bqk97qb
Statutární orgán: Ing. Lenka Polášková, ředitelka školy
Správní rada:
-
Eyal Jerby
-
Zuzana Wielgusová
-
Petr Rada