Pojem "autonomie" děti v naší škole používají jako ponožky. Ale pro mnohé je toto slovo zcela nové.
Autonomie je tedy předmětem v našem rozvrhu, který si děti volí, když si nevyberou s aktuální nabídky.
"To znamená, že si volně pobíhají po škole?"
Ne. I tento předmět, tato volba, má svá pravidla. Nesmí ubližovat sobě, druhým, ničit majetek školy, případně rušit ostatní ve studiu v prostorách, kde je klidová zóna.
"Takže když to splní, tak se můžou flákat?"
Většinou se domluví s průvodcem, který je zrovna tou dobou v autonomii. Buď dělají něco společně, nebo pozvou další děti ke hře. Jak tato hra vypadá? Například:
hraní na restauraci (tvorba jídla, menu, cen, nabídka, oslovování budoucích zákazníků, obsluha zákazníků, úklid prostor atd.).
hraní na školu (jeden z dětí, který třeba má nějaké téma zmapované, pozve ostatní do lavic a předává jim tak své know-how).
hraní s elektronickou stavebnicí (jak se tvoří rádio, detektor lži, větrák, světlo atd.).
Toto jsou jen příklady. Variant a možností je za školní rok mnoho. Záleží na potřebách každého dítěte a také na možnostech průvodců.
Toto je naše oblíbené téma. Proto jsme si o něm povídaly více v detailu a z praxe s ředitelkou a zakladatelkou školy Hankou Frydrichovou. Celé video najdete na našem Youtube kanálu.
Comments