top of page

Výhody věkově smíšené skupiny ve svobodné škole

Ve svobodné škole se děti setkávají v prostředí, kde nejsou rozdělené podle věku, ale tvoří smíšenou skupinu. Získáváme tak řadu výhod, které přirozeně podporují učení, osobní růst a rozvoj klíčových dovedností, jako je spolupráce, trpělivost a inspirace.  


Starší učí mladší  


Pro starší děti je tato role velmi důležitá. Učí se vysvětlovat, být trpělivé a reflektovat vlastní dovednosti. Například při pomoci mladšímu spolužákovi si mohou uvědomit, jak postupovaly samy, když se danou dovednost učily. Tento proces nejen podporuje empatii, ale také prohlubuje jejich vlastní porozumění dané dovednosti.  




Příběh o bubnování: učení soucitu a pokoře  


Představme si lekci hudební výchovy, kde se mladší dítě teprve učí základní údery na buben. Vedle něj sedí pokročilejší žák, který už určité techniky ovládá. Namísto toho, aby postupoval rychle dál, věnuje čas mladšímu a trpělivě mu ukazuje, jak správně bubnovat. Možná by se mohlo zdát, že ho toto „zdržuje“, ale opak je pravdou.  


Pokročilejší žák si při vysvětlování uvědomuje, jak vlastně techniku provádí, hledá způsoby, jak ji druhému vysvětlit srozumitelněji, a zároveň si připomíná, že i on jednou začínal. Tento proces je velkou lekcí pokory, soucitu a uvědomění, že každý z nás někdy potřeboval pomoc. Celá situace navíc obohacuje i mladšího žáka, který se cítí podporovaný a inspirovaný, a tím získává důvěru v sebe a své schopnosti.  


Každý z nás je jedinečný  


Další výhodou smíšené skupiny je respekt k jedinečnosti každého dítěte. Ve svobodné škole děti přirozeně zjišťují, že každé z nich něco umí nebo ví – a že toto poznání může být pro ostatní inspirací.  


Jedno dítě zná například příběhy Tima Burtona a historii Titanicu, jiné zase přesně ví, jak se starat o králíky nebo jak funguje Česká televize. Další dítě má hluboké znalosti o historických osobnostech, jako je Karel IV. nebo Hitler. Každé dítě tak přináší něco, co může ostatní obohatit. Učí se navzájem, že i zdánlivě obyčejné znalosti nebo dovednosti mohou být pro druhé hodnotné a inspirující.  


Inspirace, spolupráce a podpora  


Smíšená skupina podporuje prostředí, kde se děti učí respektovat odlišnosti. Uvědomují si, že nikdo z nich nemusí být dokonalý nebo znát všechno – stačí, když sdílí to, co znají a co je baví. Tento přístup rozvíjí sebevědomí, učí děti respektu k druhým a podporuje přirozenou touhu po poznání.  


Zároveň děti zažívají, že mohou být druhým příkladem a inspirací, i když si to samy třeba ani neuvědomují. Tím se učí nejen novým dovednostem, ale i důležitým životním hodnotám, které si odnášejí do dalších vztahů a situací v životě.  


Důležité je zmínit, že svobodná škola umožňuje, že skupiny vznikají organicky na základě zájmu dětí a děti jsou v nich dobrovolně.




I když smíšené skupiny přinášejí mnoho výhod, existují i výzvy, se kterými je třeba počítat:


  1. Časová náročnost pro pokročilé žáky. Starší děti mohou mít někdy pocit, že je práce s mladšími zpomaluje, což může vést k frustraci, pokud nemají prostor pro vlastní pokrok. 

  2. Rozdílné potřeby a tempo učení. Vyvážit tempo a potřeby všech dětí někdy může být náročné.

  3. Vyšší nároky na průvodce. Průvodci musí zvládat různé úrovně dovedností a zralosti, což vyžaduje velkou trpělivost a schopnost přizpůsobení výuky konkrétním situacím.

  4. Možné konflikty mezi věkovými skupinami. Rozdíly ve věku a zralosti mohou vést k neporozumění nebo konfliktům, které je třeba aktivně řešit.  Nicméně všeobecně je to tak, že věkově smíšené skupiny snižují množství konflitků, které vznikají mezi dětmi ve skupinách uměle vytvořených dle věku.


Smíšená skupina ve svobodné škole je prostředím, kde děti přirozeně objevují své silné stránky, učí se spolupracovat a respektovat jedinečnost druhých. Tento model přináší nejen praktické dovednosti, ale i hluboké hodnoty, které jsou základem zdravých vztahů a fungující komunity. Každý den ve smíšené skupině je příležitostí k vzájemnému růstu a obohacení – pro mladší i starší děti.

Comments


Kontaktní informace

 

ZŠ Kairos, z. ú.
Lomená 158,
Dobřichovice 252 29

 

Email: martinah@skolakairos.cz

 

Zástupkyně ředitelky: Martina Hetešová

Tel.: +420 604 967 452


Bankovní účet: 2672900/5500

Datová schránka: bqk97qb


IČ: 04435117

​Kontaktní osoby:

Odebírejte informace z naší školy

Jméno a příjmení

Email

© 2021 Kairos. S láskou a úctou k dětem.

© 2021 Kairos. With love and respect for children.

bottom of page