Když se blížily Vilémovy šesté narozeniny, naléhal na mě, že už chce do školy. Moc se těšil, až se naučí číst, psát, počítat, pozná nové kamarády a bude mezi „velkými dětmi“.
Přestěhovali jsme se do Dobřichovic a do první třídy jsem ho zapsala do klasické spádové školy. Zápis probíhal online kvůli pandemii, ale zkušenosti rodičů z okolí a reference na školu byly vesměs pozitivní.
Naše zkušenost však bohužel vůbec nesplnila Vilémova očekávání. Začal být trestán například za to, že se díval z okna, když padal první sníh. Byl hodnocen špatnými známkami nejen z výtvarné výchovy, protože nesplňoval učitelčina kritéria vzorného žáka. Každé ráno se zamykal v autě, ze školy vybíhal mezi prvními a často usedavě plakal, že „je úplně blbej“.
Jako každý rodič jsem se velmi trápila tím, kterou školu pro své dítě zvolit. Cítila jsem, že jsem ho touto volbou zklamala, a rozhodla jsem se to napravit.
V mém úzkém výběru byl už před nástupem do první třídy Kairos, takže jsem neváhala a šli jsme se tam s Vilémem podívat.
Přátelská atmosféra na vás dýchne hned u vchodu, kde vás vítají obrázky dětí (pokud tedy děti chtějí, aby byly vystavené). Vilém si Kairos okamžitě oblíbil, protože najednou bylo zcela v pořádku, že se chce volně pohybovat, má různé emoce, potřeby a zájmy.
Nyní jsme už v Kairosu třetím rokem, což není mateřský plurál – i já se aktivně účastním komunitních akcí školy, například lekcí nenásilné komunikace pro rodiče a průvodce nebo různých slavností.
Ta proměna Viléma z naprosto zlomené a zrazené bytosti v cílevědomého, sebevědomého člověka, který si v 9 letech může organizovat denní rozvrh podle svých potřeb a ví, že se může s čímkoliv obrátit na kohokoliv z dospělých, je obrovská.
První měsíce v něm ještě doznívala nedůvěra a nechtěl se nikomu moc otevřít. Občas jsem se styděla, když například lezl na vrata a vyhrožoval, že uteče. Průvodci mě však uklidňovali, že je to proces, kterým si prochází, a je to naprosto v pořádku.
Letos si Vilém sám aktivně vymýšlí předměty podle svých zájmů, například návštěvy dobřichovické knihovny nebo Dějiny Evropy.
Také plynule konverzuje s mým švagrem z Finska v angličtině.
Jak změna školy proměnila Viléma: Náš příběh o nalezení správného místa pro rozvoj dítěte
Svět dospělých už nevnímá jako despoty, kteří na něj chrlí příkazy a zákazy, ale jako nekonečné možnosti, kam může jeho život směřovat. Rád si s průvodci povídá o všem, co ho zajímá.
Do školy se těší a často se mu ani nechce domů. Má kamarády nejen mezi dětmi, ale i mezi dospělými a je na Kairos moc hrdý.
Jsem moc ráda, že jsme si Kairos vybrali a že si Kairos vybral nás.
Marta, maminka žáka čtvrté třídy
Comments